-
?
Bize Ula??n
Tevfikbey Mah. Samipa?a Cad. No:57 Sefak?y
Kü?üK?EKMECE - ?STANBUL
Tel:
+90 212 470 96 94
Gsm:
+90 532 612 09 37
E-Mail:
?leti?im BilgileriMEVZUAT
6306 SAYILI KANUN AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN
Kanun Numarası : 6306
Kabul Tarihi : 16/5/2012
Yayımlandığı R.Gazete : Tarih: 31 /5/2012 Sayı : 28309
Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 52
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; afet riski altındaki
alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde,
fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama
çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul
ve esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) İdare: Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeleri, bu sınırlar
dışında il özel idarelerini, büyükşehirlerde büyükşehir belediyelerini ve
Bakanlık tarafından yetkilendirilmesi hâlinde büyükşehir belediyesi sınırları
içindeki ilçe belediyelerini,
c) Rezerv yapı alanı: Bu Kanun uyarınca gerçekleştirilecek uygulamalarda yeni
yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere, TOKİ’nin veya İdarenin talebine bağlı
olarak veya resen, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça
belirlenen alanları,
ç) Riskli alan: Zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal
kaybına yol açma riski taşıyan, Bakanlık veya İdare tarafından Afet ve Acil
Durum Yönetimi Başkanlığının görüşü de alınarak belirlenen ve Bakanlığın
teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan alanı,
d) Riskli yapı: Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış
olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik verilere
dayanılarak tespit edilen yapıyı,
e) TOKİ: Toplu Konut İdaresi Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama
Tespit, taşınmaz devri ve tescil
MADDE 3- (1) Riskli yapıların tespiti, Bakanlıkça
hazırlanacak yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde masrafları
kendilerine ait olmak üzere, öncelikle yapı malikleri veya kanuni temsilcileri
tarafından, Bakanlıkça lisanslandırılan kurum ve kuruluşlara yaptırılır ve
sonuç Bakanlığa veya İdareye bildirilir. Bakanlık, riskli yapıların tespitini
süre vererek maliklerden veya kanuni temsilcilerinden isteyebilir. Verilen süre
içinde yaptırılmadığı takdirde, tespitler Bakanlıkça veya İdarece yapılır veya
yaptırılır. Bakanlık, belirlediği alanlardaki riskli yapıların tespitini süre
vererek İdareden de isteyebilir. Bakanlıkça veya İdarece yaptırılan riskli yapı
tespitlerine karşı maliklerce veya kanuni temsilcilerince onbeş gün içinde
itiraz edilebilir. Bu itirazlar, Bakanlığın talebi üzerine üniversitelerce,
ilgili meslek disiplini öğretim üyeleri arasından görevlendirilecek dört ve
Bakanlıkça, Bakanlıkta görevli üç kişinin iştiraki ile teşkil edilen teknik
heyetler tarafından incelenip karara bağlanır. Bakanlık veya İdare tarafından
yapılan tespit işleminin masrafı ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu
müdürlüğü, binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere
tapu kaydındaki arsa payları üzerine, masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde
bulunarak Bakanlığa veya İdareye ve binanın ayni ve şahsi hak sahiplerine bilgi
verir.
(2) Riskli yapılar, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilmek üzere, tespit
tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde Bakanlık veya İdare tarafından
ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu kütüğüne işlenen belirtmeler hakkında,
ilgili tapu müdürlüğünce ayni ve şahsi hak sahiplerine bilgi verilir.
(3) Bakanlığın talebi üzerine; 28/12/1960 tarihli ve 189 sayılı Millî Savunma
Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça Kullanılan
Gayrimenkullerden Lüzumu Kalmıyanların Satılmasına Salâhiyet Verilmesi Hakkında
Kanun ve 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik
Bölgeleri Kanunu kapsamında bulunan yerler de dâhil olmak üzere, riskli
alanlarda ve rezerv yapı alanlarında olup Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan
taşınmazlardan;
a) Kamu idarelerine tahsisli olanlar, ilgili kamu idaresinin görüşü alınarak,
189 ve 2565 sayılı kanunlar kapsamında bulunan yerler için Millî Savunma
Bakanlığının uygun görüşü alınarak, Maliye Bakanlığının teklifi ve Bakanlar
Kurulu kararıyla,
b) Kamu idarelerine tahsisli olmayanlar, ilgili kamu idaresinin görüşü alınarak
Maliye Bakanlığınca, Bakanlığa tahsis edilir veya Bakanlığın talebi üzerine
TOKİ’ye ve İdareye bedelsiz olarak devredilebilir.
(4) Hazine dışındaki kamu idarelerinin mülkiyetinde bulunan taşınmazlar, bu
Kanunun amaçları çerçevesinde kullanılmak üzere maliki olan kamu idarelerinin
görüşü alınarak Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla Bakanlığa
tahsis edilerek tasarrufuna bırakılır veya Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye ve
İdareye bedelsiz olarak devredilebilir. Bu Kanuna göre uygulamada bulunulan
alanlarda yer alan tescil dışı alanlar, tapuda Hazine adına tescil edildikten
sonra Bakanlığa tahsis edilerek tasarrufuna bırakılır veya Bakanlığın talebi
üzerine TOKİ’ye ve İdareye bedelsiz olarak devredilebilir.
(5) Tahsis ve devir tarihinden itibaren üç yıl içinde ve gerekli görülen
hâllerde Bakanlığın talebi üzerine Maliye Bakanlığınca uzatılan süre içinde
maksadına uygun olarak kullanılmadığı Bakanlıkça tespit edilen taşınmazlar,
bedelsiz olarak ve resen tapuda Hazine adına tescil edilir veya önceki maliki
olan kamu idaresine devredilir.
(6) 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamında olup riskli
alanlarda ve riskli yapılarda yaşayanların nakledilmesi için Bakanlıkça ihtiyaç
duyulan taşınmazlar, 4342 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(g) bendindeki alanlardan sayılarak, tahsis amaçları aynı maddeye göre
değiştirilip tapuda Hazine adına tescil edilir; bu taşınmazlar hakkında bu
Kanuna göre uygulamada bulunulur.
(7) Bu Kanunun uygulanması için belirlenen alanların sınırları içinde olup
riskli yapılar dışında kalan diğer yapılardan uygulama bütünlüğü bakımından
Bakanlıkça gerekli görülenler de bu Kanun hükümlerine tabi olur.
Tasarrufların kısıtlanması
MADDE 4- (1) Bakanlık veya uygulamayı yürütmesi hâlinde
TOKİ veya İdare, riskli alanlarda, riskli yapıların bulunduğu taşınmazlarda ve
rezerv yapı alanlarında bu Kanun kapsamındaki proje ve uygulamalar süresince
her türlü imar ve yapılaşma işlemlerini geçici olarak durdurabilir.
(2) 3 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen taşınmazlar, tahsis ve devir
işlemleri sonuçlandırılıncaya kadar Maliye Bakanlığınca satılamaz, kiraya
verilemez, tahsis edilemez, ön izne veya irtifak hakkına konu edilemez.
(3) Uygulama sırasında Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından talep edilmesi
hâlinde, hak sahiplerinin de görüşü alınarak, riskli alanlardaki yapılar ile
riskli yapılara elektrik, su ve doğal gaz verilmez ve verilen hizmetler kurum
ve kuruluşlar tarafından durdurulur.
Tahliye ve yıktırma
MADDE 5- (1) Riskli yapıların yıktırılmasında ve bunların
bulunduğu alanlar ile riskli alanlar ve rezerv yapı alanlarındaki
uygulamalarda, öncelikli olarak malikler ile anlaşma yoluna gidilmesi esastır.
Anlaşma ile tahliye edilen yapıların maliklerine veya malik olmasalar bile
kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak bu yapılarda ikamet edenlere veya bu
yapılarda işyeri bulunanlara geçici konut veya işyeri tahsisi ya da kira
yardımı yapılabilir.
(2) Uygulamanın gerektirmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilenler dışında
olup riskli yapıyı kullanmakta olan kişilere de birinci fıkra hükümleri
uygulanabilir. Bu kişiler ile yapılacak olan anlaşmanın, bunlara yardım
yapılmasının ve enkaz bedeli ödenmesinin usul ve esasları Bakanlığın teklifi üzerine
Bakanlar Kurulunca belirlenir.
(3) Uygulamaya başlanmadan önce, riskli yapıların yıktırılması için, bu
yapıların maliklerine altmış günden az olmamak üzere süre verilir. Bu süre
içinde yapı, malik tarafından yıktırılmadığı takdirde, yapının idari makamlarca
yıktırılacağı belirtilerek ve tekrar süre verilerek tebligatta bulunulur.
Verilen bu süre içinde de maliklerince yıktırma yoluna gidilmediği takdirde, bu
yapıların insandan ve eşyadan tahliyesi ve yıktırma işlemleri, yıktırma masrafı
ile gereken diğer yardım ve krediler öncelikle dönüşüm projeleri özel
hesabından karşılanmak üzere, mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki amirler
tarafından yapılır veya yaptırılır.
(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen usullere göre süresinde
yıktırılmadığı tespit edilen riskli yapıların yıktırılması, Bakanlıkça yazılı
olarak İdareye bildirilir. Buna rağmen yıktırılmadığı tespit edilen yapılar,
Bakanlıkça yıkılır veya yıktırılır. Uygulamanın gerektirmesi hâlinde Bakanlık,
yukarıdaki fıkralarda belirtilen tespit, tahliye ve yıktırma iş ve işlemlerini
bizzat da yapabilir.
(5) Bakanlık veya İdare tarafından yapılan yıktırmanın masrafları, ilgili tapu
müdürlüğüne bildirilir. Tapu müdürlüğü, yıkılan binanın paydaşlarının
müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları
üzerine masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunarak Bakanlığa veya
İdareye ve binanın ayni ve şahsi hak sahiplerine bilgi verir.
Uygulama işlemleri
MADDE 6- (1) Üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline gelen
taşınmazlarda daha önce kurulmuş olan kat irtifakı veya kat mülkiyeti,
ilgililerin muvafakatleri aranmaksızın Bakanlığın talebi üzerine ilgili tapu
müdürlüğünce resen terkin edilerek, önceki vasfı ile değerlemede bulunularak
veya malik ile yapılan anlaşmanın şartları tapu kütüğünde belirtilerek
malikleri adına payları oranında tescil edilir. Bu taşınmazların sicilinde
bulunan taşınmazın niteliği, ayni ve şahsi haklar ile temlik hakkını kısıtlayan
veya yasaklayan her türlü şerh, hisseler üzerinde devam eder. Bu şekilde
belirlenen uygulama alanında cins değişikliği, tevhit ve ifraz işlemleri
Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından resen yapılır veya yaptırılır. Bu
parsellerin malikleri tarafından değerlendirilmesi esastır. Bu çerçevede,
parsellerin tevhit edilmesine, münferit veya birleştirilerek veya imar adası
bazında uygulama yapılmasına, yeniden bina yaptırılmasına, payların satışına,
kat karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden
değerlendirilmesine sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte
iki çoğunluğu ile karar verilir. Bu karara katılmayanların bağımsız bölümlerine
ilişkin arsa payları, Bakanlıkça rayiç değeri tespit ettirilerek bu değerden az
olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır.
Bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar,
Bakanlığın talebi üzerine, tespit edilen rayiç bedeli de Bakanlıkça ödenmek
kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve yapılan anlaşma
çerçevesinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya
Bakanlıkça uygun görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir. Bu durumda,
paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılır.
(2) Üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın maliklerine yapılan tebligatı takip
eden otuz gün içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması hâlinde,
gerçek kişilerin veya özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki taşınmazlar
için Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından acele kamulaştırma yoluna da
gidilebilir. Bu Kanun uyarınca yapılacak olan kamulaştırmalar, 4/11/1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci
fıkrasındaki iskân projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı kamulaştırma sayılır
ve ilk taksit ödemesi, mezkûr fıkraya göre belirlenen tutarların beşte biri
oranında yapılır. Tapuda mülkiyet hanesi açık olan taşınmazlar ile mirasçısı
belirli olmayan, kayyım tayin edilmiş, ihtilaflı veya üzerinde sınırlı ayni hak
tesis edilmiş olan taşınmazların kamulaştırma işlemleri aynı madde hükümlerine
tabidir. Bakanlık, TOKİ veya İdare; kamulaştırma işlemlerinin yürütülmesi için
mirasçılık belgesi çıkartmaya, kayyım tayin ettirmeye veya tapuda kayıtlı son
malike göre işlem yapmaya yetkilidir.
Tapuda kayıtlı malikin ölmüş olması hâlinde Bakanlık, TOKİ veya İdare,
kamulaştırma işlemi için mirasçılık belgesi çıkartabileceği gibi, gerekiyorsa
tapu sicilinde idari müracaat veya dava yolu ile kayıt düzeltme de isteyebilir.
Kamulaştırma için anlaşma sağlanması hâlinde, Bakanlık, TOKİ veya İdare ile
ilgililer arasında taşınmazın tescil veya terkinine ilişkin ferağ ve muvafakati
de ihtiva eden sözleşme ve uzlaşma tutanağı tanzim edilir ve ilgili tapu
müdürlüğüne gönderilerek kamulaştırmanın resen tapu siciline işlenmesi
sağlanır.
(3) Anlaşma ile tahliye edilen, yıktırılan veya kamulaştırılan yapıların
maliklerine ve malik olmasalar bile bu yapılarda kiracı veya sınırlı ayni hak
sahibi olarak en az bir yıldır ikamet ettiği veya bunlarda işyeri bulunduğu
tespit edilenlere konut, işyeri, arsa veya dönüşüm projeleri özel hesabından
kredi veya mülkiyet ya da sınırlı ayni hak sağlayan ve usul ve esasları
Bakanlıkça belirlenen konut sertifikası verilebilir. Bunlardan konutunu ve
işyerini kendi imkânları ile yapmak veya edinmek isteyenlere de kredi
verilebilir. 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununa göre yoksul
veya dar gelirli olarak kabul edilenlere verilecek olan konut veya işyerleri;
Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından, 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi
Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara
Dair Kanunda belirtilen usul ve esaslar uyarınca borçlandırma suretiyle de
verilebilir.
(4) Riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında ve riskli yapıların bulunduğu
taşınmazlar üzerinde yapımı gerçekleştirilen konutların bedelleri, gerekli
görüldüğünde, proje uygulamalarının yapıldığı illerdeki mevcut ekonomik durum,
tabii afetin ortaya çıkardığı durumlar, konut rayiç ve enkaz bedelleri ile
uygulama alanındaki kişilerin mal varlığı ve geliri göz önünde bulundurularak
Bakanlar Kurulu kararı ile yapım maliyetlerinin altında tespit edilebilir ve
sosyal donatı ve altyapı harcamaları uygulama maliyetine dâhil edilmeyebilir.
(5) Bakanlık;
a) Riskli yapılara, rezerv yapı alanlarına ve riskli yapıların bulunduğu
taşınmazlara ilişkin her tür harita, plan, proje, arazi ve arsa düzenleme
işlemleri ile toplulaştırma yapmaya,
b) Bu alanlarda bulunan taşınmazları satın almaya, ön alım hakkını kullanmaya,
bağımsız bölümler de dâhil olmak üzere taşınmazları trampaya, taşınmaz
mülkiyetini veya imar haklarını başka bir alana aktarmaya,
c) Aynı alanlara ilişkin taşınmaz mülkiyetini anlaşma sağlanmak kaydı ile
menkul değere dönüştürmeye,
ç) Kamu ve özel sektör işbirliğine dayanan usuller uygulamaya, kat veya hasılat
karşılığı usulleri de dâhil olmak üzere inşaat yapmaya veya yaptırmaya, arsa
paylarını belirlemeye,
d) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundaki esaslara göre
paylaştırmaya, payları ayırmaya veya birleştirmeye, 22/11/2001 tarihli ve 4721
sayılı Türk Medenî Kanunu uyarınca sınırlı ayni hak tesis etmeye,
yetkilidir. (ç) bendinde belirtilen uygulamalar, 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununa tabi idareler ile iş birliği içinde veya gerçek ve
özel hukuk tüzel kişileri ile özel hukuka tabi anlaşmalar çerçevesinde de
yapılabilir.
(6) Bakanlık, riskli alanlardaki ve rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda
faydalanılmak üzere; özel kanunlar ile öngörülen alanlara ilişkin olanlar da
dâhil, her tür ve ölçekteki planlama işlemlerine esas teşkil edecek
standartları belirlemeye ve gerek görülmesi hâlinde bu standartları plan
kararları ile tayin etmeye veya özel standartlar ihtiva eden planlar yapmaya,
onaylamaya ve kent tasarımları hazırlamaya yetkilidir.
(7) Bu Kanun çerçevesinde dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların, üzerindeki
köhnemiş yapılar da dâhil olmak üzere, muhdesatı ile birlikte değer tespiti
işlemleri ve dönüşüm ile oluşacak taşınmazların değerlemeleri Bakanlık, TOKİ
veya İdarece yapılır veya yaptırılır.
(8) Riskli alan ve rezerv yapı alanı dışında olup da bu Kanunun öngördüğü
amaçlar bakımından güçlendirilebileceği teknik olarak tespit edilen yapılar
için, Bakanlar Kurulunca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Bakanlıkça
dönüşüm projeleri özel hesabından güçlendirme kredisi verilebilir.
(9) Bu Kanun uyarınca tesis edilen idari işlemlere karşı tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içinde 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü
Kanunu uyarınca dava açılabilir. Bu davalarda yürütmenin durdurulmasına karar
verilemez.
(10) Bu Kanun uyarınca yapılan iş ve işlemlere ilişkin olarak adrese dayalı
nüfus kayıt sisteminde belirtilen adreslere yapılan tebligat, muhataplarına
yapılmış sayılır.
(11) Bu Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca Bakanlığa tahsis edilerek
tasarrufuna bırakılan veya Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye veya İdareye
devredilen taşınmazlar üzerinde bu Kanun kapsamındaki uygulamalara bağlı olarak
meydana gelen yeni taşınmazlar Bakanlığın, TOKİ’nin veya İdarenin isteği
üzerine, kendileri ile anlaşma sağlanan gerçek kişiler veya mirasçıları ile
tüzel kişiler adına tapuya tescil olunur.
(12) Bakanlık, bu Kanunda belirtilen iş ve işlemlere ilişkin olarak TOKİ’ye
veya İdareye yetki devrine ve bu iş ve işlemlerden hangilerinin TOKİ veya İdare
tarafından yapılacağını belirlemeye yetkilidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dönüşüm Gelirleri ve Diğer Hükümler
Dönüşüm gelirleri
MADDE 7- (1) Bu Kanunda öngörülen amaçlar için
kullanılmak üzere aşağıda sayılan gelirler, dönüşüm gelirleri olarak ilgili yıl
genel bütçesinin (B) işaretli cetvelinde özel gelir olarak öngörülür ve gelir
gerçekleşmesine bağlı olarak gelir kaydedilir:
a) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu gereğince, çevre katkı payı ve
idari para cezası olarak tahsil edilerek genel bütçeye gelir kaydedilecek
tutarın yüzde ellisi.
b) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının (B) bendine göre Hazine adına orman dışına çıkarılan yerlerin
satışından elde edilen gelirlerin yüzde doksanını geçmemek üzere Bakanlar
Kurulu kararı ile belirlenen orana tekabül eden tutar.
c) İller Bankası Anonim Şirketinin Hazine gelirleri ve faiz gelirleri dışındaki
banka faaliyetleri ile 26/1/2011 tarihli ve 6107 sayılı İller Bankası Anonim
Şirketi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca yapacağı
faaliyetlerden elde edeceği kârın yüzde ellisi.
(2) İlgili yıl genel bütçesinin (B) işaretli cetvelinde özel gelir olarak
tahmin edilen dönüşüm gelirleri karşılığı tutar, Bakanlık bütçesinde özel
ödenek olarak öngörülür. Ödenek tutarını aşan gelir gerçekleşmeleri
karşılığında ödenek eklemeye Çevre ve Şehircilik Bakanı yetkilidir. Özel gelir
ve ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içinde harcanmayan kısımları ertesi yıl
bütçelerine devren gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
(3) Gerektiğinde dönüşüm faaliyetlerinde kullanılmak üzere Bakanlık bütçesinde
özel ödenek dışındaki mevcut veya yeni açılacak tertiplere, genel bütçenin
diğer tertiplerinden ödenek aktarmaya Maliye Bakanı yetkilidir. Bu tertiplerde
yılı içinde kullanılmayan tutarlar, ertesi yıla devredilemez.
(4) Bu madde kapsamındaki ödenekler, Bakanlığın merkez muhasebe birimi adına
açılacak dönüşüm projeleri özel hesabına aktarılmak suretiyle kullanılır.
Bakanlığın dönüşüm faaliyetlerine ilişkin giderleri, 14/7/1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların sözleşmeli personel
çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı kalınmaksızın çalıştırılacak sözleşmeli
personel giderleri de dâhil olmak üzere, dönüşüm projeleri özel hesabından
karşılanır. Bu madde kapsamındaki ödenekler ile dönüşüm projeleri özel
hesabından yapılacak kullanımlar yılı yatırım programı ile ilişkilendirilmez.
(5) Bu Kanunda öngörülen amaçlar için kullanılmak üzere;
a) Bu Kanunda öngörülen uygulamalar sonucunda elde edilecek her türlü gelir ve
hasılat,
b) Bakanlığa tahsis veya devredilen taşınmazlardan imar uygulamasına tabi
tutulması sonucunda tapuda Hazine adına tescil edilenlerin satışından elde
edilecek gelirler,
c) Dönüşüm projeleri özel hesabından kullandırılan krediler kapsamında ilgili
kişi veya kuruluşlarca yapılan geri ödemeler ile bu kapsamda tahsil edilen
gecikme zamları,
ç) Her türlü şartlı veya şartsız bağış ve yardımlar ile sair gelirler,
dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilir. Birinci fıkranın (c)
bendinde belirtilen tutar, hesap dönemini takip eden yılın mayıs ayı sonuna
kadar Bakanlığın merkez muhasebe birimine aktarılır. Bu Kanun kapsamındaki
uygulamalara yönelik olarak Bakanlık tarafından sağlanacak kredilerin vadesi
geçtiği hâlde geri ödenmeyen kısımları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre vergi dairelerince
takip ve tahsil edilir.
(6) Bu Kanun kapsamında sağlanması öngörülen krediler ile dönüşüm faaliyetleri
kapsamında yapılacak konutlara ilişkin, hak sahiplerince bankalardan
kullanılacak kredilere dönüşüm projeleri özel hesabından karşılanmak üzere faiz
desteği verilebilir. Bu işlemlere ve verilecek desteğe ilişkin usul ve esaslar
Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca
belirlenir.
(7) Bakanlık, dönüşüm projeleri özel hesabı gelirlerinin elde edilmesi, tahsili
ve takibi ile bu hesaba bütçeden aktarılan tutarların dönüşüm faaliyetleri
kapsamında yürütülecek hibe veya borç verme programlarında kullanımı, her türlü
yapım, mal ve hizmet alımına ilişkin taahhütlere girişilmesi,
giderleştirilmesi, muhasebeleştirilmesi, denetimi ve özel hesabın işleyişine
ilişkin diğer usul ve esasları, Maliye Bakanlığının uygun görüşünü alarak
belirlemeye yetkilidir.
(8) Bu Kanun kapsamında uygulamada bulunacak olan belediyeler, yatırıma ilişkin
yıllık bütçelerinin yüzde beşi ile 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanununun 80 inci maddesi uyarınca tahsil edilen harç gelirlerinin
yüzde ellisini, bu Kanunda öngörülen uygulamalara ayırmak zorundadır.
(9) Bu Kanun uyarınca yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile
uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga
vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden;
kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta
muameleleri vergisinden müstesnadır.
(10) Gerçek kişilerce ve özel hukuk tüzel kişilerince uygulamada bulunulan
riskli alanlardaki yapıların mevcut alanları için daha önce belediyelerce
alınan harç ve ücretlere ilave olarak, sadece kullanım maksadı değişiklikleri
ile yapı alanındaki artışlar için hesaplanan harç ve ücret farkları alınır.
(11) Bu Kanunda belirtilen iş, işlem ve hizmetlere tahsis edilmiş olan taşınır
ve taşınmazlar ile her türlü hak ve alacaklar, para ve para hükmündeki kıymetli
evrak, kamu yararı amacına tahsis edilmiş sayılır ve bunlar hakkında haciz ve
tedbir uygulanamaz.
(12) Bakanlık, bu Kanun kapsamındaki uygulamalarda kullanılmak üzere dönüşüm
projeleri özel hesabından TOKİ, İdare ve İller Bankası Anonim Şirketine kaynak
aktarabilir. İller Bankası Anonim Şirketine aktarılan kaynak, Bankanın gelir ve
gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin Dönüşüm Projeleri Özel Hesabının
işleyişine ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde kullanılır.
(13) Bu maddede öngörülen gelirler, bu Kanunun amaçları dışında kullanılamaz.
Çeşitli hükümler
MADDE 8- (1) Bu Kanun uyarınca kamu kaynağı kullanılarak
gerçekleştirilen her türlü mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, 4734 sayılı
Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen hâllere
dayanan işlerden sayılır.
(2) Bakanlık, TOKİ ve İdare; danışmanlık, yazılım, araştırma, her tür ve
ölçekte harita, etüt, proje, kadastro, kamulaştırma, mikro bölgeleme, risk
yönetimi ve sakınım planı çalışmalarını, her tür ve ölçekte plan yapımı ve imar
uygulaması işlerini ve dönüşüm uygulamalarını, 4734 sayılı Kanun kapsamındaki
idareler ile akdedecekleri protokoller çerçevesinde 4734 sayılı Kanuna tabi
olmaksızın ortak hizmet uygulamaları suretiyle de gerçekleştirebilirler.
(3) Riskli yapıların tespiti, tahliyesi ve yıktırma iş ve işlemleri ile
değerleme işlemlerini engelleyenler hakkında, işlenen fiil ve hâlin durumuna
göre 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri
uyarınca Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Riskli yapıların
tespiti, bu yapıların tahliyesi ve yıktırılması iş ve işlemlerine dair
görevlerinin gereklerini yerine getirmeyen kamu görevlileri hakkında, tabi oldukları
ceza ve disiplin hükümleri uygulanır.
(4) Bakanlık, TOKİ ve İdare; bu Kanun kapsamındaki uygulamalarda, uygulama
süresini aşmamak kaydı ile 657 sayılı Kanun ile diğer kanunların sözleşmeli
personel çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı kalmaksızın, özel bilgi ve
ihtisas gerektiren konularda sözleşmeli personel çalıştırabilir. Bu suretle
çalıştırılacakların unvanı, sayısı, ücretleri ile diğer hususlar Bakanlar
Kurulunca belirlenir.
(5) Bu Kanun kapsamındaki işler ile ilgili olarak valilikler, belediyeler ve
diğer kamu kurumları personelinden Bakanlık emrinde geçici olarak
görevlendirilenler hakkında 657 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinde yer alan süre sınırlaması uygulanmaz.
(6) Bu Kanun uyarınca yapılacak anlaşmaların usul ve esasları Bakanlıkça
belirlenir.
(7) Riskli yapıların tespit edilmesine veya ettirilmesine dair usul ve esaslar,
risklilik kriterleri, riskli yapıların tespitinde ve itirazların
değerlendirilmesinde görev alacak teknik heyet ve diğer komisyonlar ile bu
Kanunun uygulanmasına dair diğer usul ve esaslar, Bakanlıkça hazırlanacak
yönetmelikler ile düzenlenir.
(8) Riskli yapı tespitlerine karşı yapılacak itirazları inceleyip karara
bağlayacak teknik heyetlerde üniversiteler tarafından görevlendirileceklere,
fiilen görev yaptıkları her gün için, (4.000) gösterge rakamının memur aylık
katsayısı ile çarpımı sonucunda bulunacak tutarda huzur hakkı ödenir. Bir ayda
fiilen görev yapılan gün sayısının beşi aşması hâlinde, aşan günler için huzur
hakkı ödenmez.
(9) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu ile ulusal, bölgesel ve yerel yayın yapan
özel televizyon kuruluşları ve radyolar, ayda en az doksan dakika afet, afet
risklerinin azaltılması ve kentsel dönüşüm konularında uyarıcı ve eğitici
mahiyette yayınlar yapmak zorundadır. Bu yayınlar, asgari otuz dakikası
17:00-22:00 saatleri arasında olmak üzere, 08:00-22:00 saatleri arasında
yapılır ve yayınların kopyaları her ay düzenli olarak Radyo ve Televizyon Üst
Kuruluna teslim edilir. Bu saatler dışında yapılan yayınlar, aylık doksan
dakikalık süreye dâhil edilmez. Bu programlar, Bakanlık, Radyo ve Televizyon
Üst Kurulu ile ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ile bilimsel kuruluşlar,
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya sivil toplum kuruluşları
tarafından hazırlanır veya hazırlatılır. Hazırlanan programların, Bakanlığın
olumlu görüşü alındıktan sonra Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından radyo
ve televizyonlarda yayınlanması sağlanır. Bu fıkra kapsamında yapılan yayınlar
için herhangi bir bedel ödenmez. Bu yayınların ve sürelerinin denetimi Radyo ve
Televizyon Üst Kurulunca yapılır.
Uygulanmayacak mevzuat
MADDE 9- (1) Bu Kanun uyarınca yapılacak olan planlar,
3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununda ve imara ilişkin hükümler ihtiva
eden özel kanunlar da dâhil olmak üzere diğer mevzuatta belirtilen
kısıtlamalara tabi değildir. Bu Kanuna tabi riskli yapılar, riskli alanlar ve
rezerv yapı alanları hakkında 7269 sayılı Kanunun uygulanıyor olması bu Kanunun
uygulanmasına engel teşkil etmez.
(2) Bu Kanun kapsamındaki alanlarda bu Kanunun öngördüğü uygulamaların zaruri
kılması hâlinde, bu uygulamaların gerektirdiği iş ve işlemler hakkında;
a) 26/1/1939 tarihli ve 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin
Aşılattırılması Hakkında Kanunun,
b) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun,
c) Afete maruz bölgeye ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla 15/5/1959
tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak
Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun,
ç) 28/12/1960 tarihli ve 189 sayılı Millî Savunma Bakanlığı İskân İhtiyaçları
İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça Kullanılan Gayrimenkullerden Lüzumu
Kalmıyanların Satılmasına Salâhiyet Verilmesi Hakkında Kanunun,
d) 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik
Bölgeleri Kanununun,
e) 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun,
f) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun,
g) 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununun,
ğ) 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanununun,
h) 16/6/2005 tarihli ve 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz
Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanunun,
ı) 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun,
i) Geri görünüm ve etkilenme bölgeleri bakımından 18/11/1983 tarihli ve 2960
sayılı Boğaziçi Kanununun,
bu Kanunun uygulanmasını engelleyici hükümleri ve diğer kanunların bu Kanuna
aykırı hükümleri uygulanmaz. Ancak, bu Kanunun öngördüğü uygulamalar sırasında,
bahsedilen kanunların amaçları ayrıca gözetilir. Uygulamalar için 6831 sayılı
Kanuna tabi alanların kullanılması zaruri olduğu takdirde, başka yerlerde en az
bu alanlar kadar alanın ağaçlandırılması, 3573 sayılı Kanuna tabi alanların
kullanılması zaruri olduğu takdirde de, başka yerlerde en az bu alanlar kadar
alanın zeytinlik alan hâline getirilmesi mecburidir.
(3) 2863 sayılı Kanun ve 5366 sayılı Kanun kapsamındaki alanlarda uygulamada
bulunulması hâlinde alanın sit statüsü de gözetilerek Kültür ve Turizm
Bakanlığının görüşü alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Mevzuatta Yapılan Değişiklikler ve Son Hükümler
MADDE 10- (31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Kanun ile ilgili olup
yerine işlenmiştir.)
MADDE 11- (20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Kanun ile ilgili olup yerine
işlenmiştir.)
MADDE 12- (4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kanun ile ilgili olup
yerine işlenmiştir.)
MADDE 13- (2/3/1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile
ilgili olup yerine işlenmiştir.)
MADDE 14- (3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı Kanun ile ilgili olup yerine
işlenmiştir.)
MADDE 15-16 - (16/6/2005 tarihli ve 5366 sayılı Kanun ile ilgili olup
yerine işlenmiştir.)
MADDE 17- (3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu ile ilgili
olup yerine işlenmiştir.)
MADDE 18- (19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân Kanunu ile ilgili
olup yerine işlenmiştir.)
MADDE 19- (29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile ilgili
olup yerine işlenmiştir.)
MADDE 20- Ekli (1) sayılı listedeki kadrolar ihdas
edilerek 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
ait bölümüne eklenmiştir. (1)
–––––––––––––
(1) Bu maddede yer alan kadrolarla ilgili olarak 31/5/2012 tarihli ve 28309
sayılı Resmi Gazete’ye bakınız.
MADDE 21- (26/1/2011 tarihli ve 6107 sayılı Kanun ile ilgili olup
yerine işlenmiştir.)
MADDE 22- (23/9/1980 tarinli ve 2302 sayılı Kanun ile ilgili olup
yerine işlenmiş ve 11/8/1983 tarihli ve 2876 sayılı Atatürk Kültür, Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Kanununun 104 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.)
MADDE 23- 24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve
Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı
İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılmıştır.
Devir ve tahsislerin iptali
GEÇİCİ MADDE 1- (1) 775, 5366 ve 5393 sayılı kanunlar ile
29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların
Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun ve diğer kanunlar kapsamındaki dönüşüm ve iyileştirme
uygulamaları için TOKİ’ye, İdareye ve diğer kamu idarelerine tahsis ve
devredilmiş olup da tahsisin yapıldığı veya mülkiyetin devredildiği tarihten
itibaren iki yıl içinde dönüşüm ve iyileştirme uygulaması başlatılmayan
taşınmazların tahsisleri resen kaldırılır ve devir işlemi de iptal edilmiş
sayılarak, tapuda resen Hazine adına tescil ve Bakanlığın talebi üzerine bu
Kanunun öngördüğü amaçlar için kullanılmak üzere Maliye Bakanlığınca Bakanlığa
tahsis edilir.
Gerçekleşen dönüşüm gelirleri
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 7 nci maddede belirtilen dönüşüm
gelirlerinden 2012 yılında gerçekleşen tutarlar, genel bütçenin (B) işaretli
cetveline özel gelir kaydedilir. Gelir kaydedilen bu tutarlar karşılığında
Bakanlık bütçesine özel ödenek kaydetmeye Çevre ve Şehircilik Bakanı
yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 24- (1) Bu Kanunun;
a) 19 uncu maddesinin (a) bendi ile değiştirilen 644 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi ile 23 üncü maddesi
yayımı tarihinden üç yıl sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 25- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.